I dag har vi en ny generasjon som har vokst opp med sosiale medier. Bruken av sosiale plattformer har blitt en vane for mange av oss, og mange kan ikke forestille seg livet uten en profil på Facebook eller Twitter. Dette har fått store følger for verden og samfunnet vi lever i.
Internett har alltid vært en portal til ny kunnskap og informasjon. Men verdensnettet har aldri vært så transparent som nå. Det er nesten rart å ikke være til stede på sosiale medier eller på nett.
En mer transparent verden
Vi legger ut kommentarer, nyttig info slik som utvalget av odds hos Unibet til videosnutter av samfunnsrelevanter hendelser filmet av smarttelefoner, og det er lite man kan gjøre for å stanse såkalte virale fenomener. Dette har naturligvis ført til en rekke utfordringer når det gjelder info som ikke bør deles, men det har også ført til bedre utveksling av ideer og synspunkter. Istedenfor å kun lese om en hendelse i avisen, kan man høre, lese og se hva folk på gata virkelig mener og synes.
En mer empatisk verden
Sosiale medier har også hjulpet mange mennesker i nød. Ofte skjer det at en hendelse dukker opp sosiale medier, og innlegget blir delt blant mange tusener. Dette har ført til at de som trenger midler til sykehusregninger eller rett og slett en økonomisk dytt for å komme til hektene, mottar penger fra gavmilde mennesker.
Sosiale medier har en fantastisk evne til få verdens øyner rettet mot noe eller noen. Noe som har gjort at selv pengeglade casinospillere deler gjerne gevinstene sine med de som er i nød, og dessuten de med lite råd gir bort pengene sine. Bare fordi de så innlegget mens de f.eks. spilte spilleautomater eller sjekket værmeldingen.
Og når flere mennesker gir og hjelper andre, skaper det også en bølge av giverglede. Samtidig som sosiale media profiler hjelper likesinnede mennesker å knytte nye vennskap ved dele info om fellesinteresser som betting, oddsspill, musikksmak eller favoritt sportslag.
Samarbeid på tvers av landegrenser
Forretningsmessig er delingsøkonomien et godt eksempel på hva sosiale medier har ført til. Den transparensen som f.eks. Facebook og LinkedIn har skapt på nettet, har gjort det mulig og bidratt til at folk kan gjøre forretninger på nett. Internett har alltid slitt med anonymisering, mangel på tillitt og troverdighet ettersom mange på nett var anonyme før. Gjennom plattformer med sikte på å skape forretningsmuligheter slik som LinkedIn kan vi skape nye forretningsmuligheter og finne verdifulle samarbeidspartnere.